Jakie są najzdrowsze oleje do gotowania?

Przeciętny konsument jest dziś zepsuty, jeśli chodzi o oleje spożywcze. Większość sklepów (w tym sklepów ze zdrową żywnością) na Zachodzie zwykle jest wypełniona olejami o różnych kolorach, smakach i pochodzeniu, a odróżnienie tych zdrowych od niezdrowych może być trudne.

Najważniejszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze oleju, jest nie tylko to, czy olej jest bezpieczny i pożywny w stanie nieprzetworzonym, ale także czy pozostaje bezpieczny i pożywny po wystawieniu na działanie wysokich temperatur. Niestety, wiele olejów – w tym inaczej zdrowe oleje, takie jak olej rybi i olej lniany – ma wysoką zawartość wielonienasyconych tłuszczów, które mają ograniczoną odporność na utlenianie i jełczenie, i mogą wytwarzać rakotwórcze wolne rodniki po podgrzaniu.

Jednak oleje bogate w nasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe są zarówno pożywne, jak i bardzo odporne na ogrzewanie, co czyni je doskonałym wyborem do gotowania. Najlepsze z tych zdrowych olejów są wymienione poniżej.

Olej kokosowy
Istnieje wiele powodów, dla których eksperci w dziedzinie zdrowia naturalnego uważają olejek kokosowy za króla olejów kuchennych. Oprócz tego, że jest jednym z najbardziej stabilnych olejów w wysokich temperaturach (około 90 procent kwasów tłuszczowych jest nasyconych), olej kokosowy jest bogaty w kwas laurynowy, szczególnie korzystny tłuszcz o udowodnionych właściwościach przeciwbakteryjnych, przeciwgrzybiczych, przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych.

Co więcej, badania opublikowane w czasopiśmie Lipids odkryły, że spożywanie tylko 1 uncji oleju kokosowego dziennie może pomóc w utracie wagi. Co istotne, olej kokosowy wydaje się być szczególnie skuteczny w usuwaniu tłuszczu brzusznego lub „trzewnego”, który jest naprawdę nieprzyjemnym tłuszczem, który przylega do narządów wewnętrznych i przyczynia się do wysokiego ciśnienia krwi, cukrzycy typu 2 i chorób serca.

Najzdrowszy rodzaj oleju kokosowego to surowy, ekstra-dziewiczy olej kokosowy – taki, który pachnie kokosami. Rafinowany olej kokosowy jest zwykle bielony lub dezodoryzowany i chociaż pozostaje stabilny po podgrzaniu, ma skłonność do zawężania profilu składników odżywczych.

Oliwa z oliwek
Odżywka w diecie śródziemnomorskiej, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest jednym z najzdrowszych olejów na świecie i wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Na przykład, recenzja zamieszczona w Nutricion Hospitalaria pokazuje, że jeden z głównych kwasów tłuszczowych w oleju z oliwek, kwas oleinowy, ma znaczne właściwości przeciwzapalne. Badanie opublikowane w Proceedings of National Academy of Sciences wykazało również, że kwas oleinowy jest odpowiedzialny za dobrze znaną zdolność oliwy z oliwek do obniżania ciśnienia krwi.

Czy jednak olej nie staje się toksyczny pod wpływem ciepła? Właściwie to powszechne błędne przekonanie, które jest szeroko propagowane przez media głównego nurtu, zostało zakwestionowane w kilku badaniach. Badania opublikowane w Journal of Agricultural and Food Chemistry wykazały, że oliwa z oliwek, która składa się w przybliżeniu z 75% jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, pozostaje dość stabilna w temperaturach od niskich do średnich temperatur i jest całkowicie bezpieczna do gotowania.

Inne zdrowe oleje
Inne zdrowe oleje, które pozostają zdrowe po podgrzaniu, to olej palmowy, olej sezamowy, olej z awokado i olej makadamia (chociaż olej makadamia powinien być stosowany tylko do gotowania o niskiej lub średniej temperaturze). Chociaż nie tylko oleje, produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak masło, ghee i smalec, są również znakomitymi środkami wspomagającymi gotowanie, które od wieków są częścią naszej naturalnej diety.


Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.